CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 03, 2009

~ 8 tahun pemergian abah..Alfatihah...~

Gambar ni adalah gambar kami sekeluarga dan satu-satunya gambar yang lengkap ada kami semua yang diambil di studio... Bukan takde niat nak ambil gambar sekeluarga lagi (apatah lagi setelah ahli keluarga bertambah) di studio..tapi niat asyik tertangguh hinggalah abah pergi meninggalkan kami...Biarpun memoriku tentang gambar ini tidak berapa kuat(mungkin terlalu kecil waktu ni..)...namun ia sangat bermakna

Hari ini 3 september 2009..genap 8 tahun pemergian insan yang paling kami kasihi...abah..namun semangatnye masih terus bersama aku..sepertimana sentiasa terdengar di telinga ku kata2nya...

" Dik, awak ni buah yang terakhir..jadi biarlah buah yang terakhir ni yang terbaik...."

Sampai bila-bila pun akan ku ingat kata-kata itu...

Sesungguhnya...pemergian abah tanpa diduga-duga oleh semua orang...tanpa disangka, gurauannya pada petang itu adalah gurauan yang terakhir...abah pergi pada jam 4 pagi hari isnin, 3 september 2001...pada hujung minggu tu, mak dan abah datang ke KL sebab atam pindah rumah di taman melati..kebetulan pula..ateh juga tinggal bersamanya. dan aku belajardi UIA yang berhampiran..Maka sabtu tu kami berkenduri sambil membuat tahlil sempena rumah baru atam....dan abah seperti biasa mengusikku...

"abah rasa nak pergi KLCC...tapi nanti ada pulak orang nak mengikut..."

dan anaknye ini hanya menarik muka masam...Tapi abah memang sangat gembira pada hari itu...sehingga bila dia membaca doa, dia menangis...

pada hari ahad, abang di kampung menjemput mak dan abah...jadual asalnya..mereka pulang menggunakan bas sahaja...tapi abah beria-ia menyuruh abang mengambilnya sambil bawa anak-anaknya berjalan. Rupa-rupanya..seperti dia sudah tahu..sepanjang perjalanan pulang ke kampung, 2 kali abang terpaksa memberhentikan kereta...sebab abah sakit dada...dan anak kecil abang tak berhenti-henti menangis....dan malamnya abah dimasukkan ke hospital..dan sesungguhnya...aku tidak diberitahu kejadian ini...sehinggalah pada jam 4 pagi, atam telefon dan mengatakan abah dah pergi...Rasa tidak percaya sungguh....kebetulan 3 hari lagi ulangtahun kelahiranku...kurasakan semua ni suprise untukku....

Tepat jam 8.30 pagi baru kami 3 beradik selamat sampai di kampung...agak lewat sebab terpaksa tumpang makcik...Nyaris lagi mak tak tumbang apabila kami sampai...jenazah selamat dimandikan....dan setelah kakak di terengganu selamat sampai jenazah selamat dikebumikan....

Abah seorang yang periang dan suka bergurau dengan anak-anaknya...Dan selalu memanjakan anak-anaknya..kalau antara kami akan balik kampung, semua makanan kegemaran kami akan dibeli...abah juga suka mengusik mak..mak agak serius orangnya...Namun begitu..abah memang terkenal dengan kegarangannya...sekali dia jeling je, kami semua dah takut...Tapi yang agak berani sikit dengan abah, adalah anak bongsu intan payungnya ini...hihi..adibah inilah...mungkin anak bongsu, jadi aku agak dimanjakan berbanding dengan orang lain...Tapi masih takut juga dengan bah, terutama kalau ade buat kesalahan apa-apa...terbayang-bayang rotan panjang abah..(sebab banyak kali juga singgah di kaki dan tangan :P)

Menurut mak, aku ni banyak mengikut sikap abah...tak berapa serius (tapi kadang2 moody jugak), suka berbelanja dan macam-macam lagi..terutamanya dari segi makanan kegemaran..kami semua mengikut abah..kecuali atam...anak mak...Darah juga darah abah...darah O...cuma satu..abah ni really managable..dia akan rekod semua perbelanjaan dan semua aktivitinya secara tersusun...setakat ni...semua kami tak dapat sikap yang itu..kalau ada pun aku, cuma hangat-hangat tahi ayam..hihihii


Inilah abah kesayangan kami...kebanggaan kami...Raja dihati kami..biarpun abah tak sempat melihat hari bahagiaku...hari konvokesyenku..hari pertama aku bekerja..hari pertama aku membawa kereta sendiri...dan hari perkahwinanku bersama insan tersayang..namun aku pasti, jikalau abah ada, dia pasti akan tersenyun lebar seperti biasa...

Abah, adik sayang abah...Abah tida galang gantinya....

9 comments:

Emma Halim said...

Kak dieba..ima sedih sgt baca blog nie..mengalir2 air mata..Arwah Pakcik Hussein ttp dlm ingatan ima jugak..Al-Fatihah

Fadli said...

Takpe lah cik Dibah... yang pergi tetap pergi... kita yang idup nih kene berdoa untuk abah tercinta.. sbb doa kita lah harapan dia disana..

cik Dibah kira beruntung jugak , kiranya dapat gak merasa kasih sayang seorang ayah... walaupun tak lama... terasa gak aliran kasih sayang ...

saya nih sejak umur 2 tahun lagi dah takde ayah...dapat rasa pun kecik2 dulu je..masa tu pun tak tau ape lagi...saya membesar pun tanpa ayah sampai skrang... tapi saya syukur sbb ade emak yang sangat tabah membesarkan 6 anaknya tanpa bapa dengan hanya kerja kampung...

pape pun kita kene syukur dengan ape yang Allah kurniakan pada kita...Allah Maha Adil dan Saksama...

Misz_zana85 said...

tingkatkan amalan di bulan Ramadhan..adik lelaki zana y bongsu baru masuk drjah satu tu baru je meninggal dunia bulan 5 baru ni, sbb accidnt..walaupun hati sedih, semua sudah suratan..dengan khadiran Ramadhan, semua roh dibenarkan dtg melwat kluarga kembali..tentu dia gembira kalau kita slalu mngirimkan doa buat dia :D

al-Fatihah buat abah Mrs Pelangi

Jue Hussin said...

dik, kita sama2 redha. Abah mmg tiada galang gantinya. Semua kenangan dgn abah takkan terpadam di ingatan. Terutama sekali kenangan hari terakhir kita makan sama2, masa abah baca doa sambil menitiskan air mata tu, mmg tam tak bleh lupa. Pas tu, masa abah cakap tam tak lama dah akan kawin pun tam tak lupa. ingat tak, masa tgh makan, abah usap2 belakang mak?... Aduhhh... Menitik air mata bila diingat2. Paling tak lupa, dlm kul 10 mlm, ngah call, cakap abah masuk wad, tp sebenarnya abah tak bagi ngah beritau kita. Tp mak suruh jugak beritau, sbb takut apa2 jadi, nanti ada yg ralat. Tam mmg cadang nak balik kg siang esok tu. Tup2 dlm kul 3 lebih, ngah call, cakap abah dah tak de, suruh tam call sapa2 beritau abah dah tak de. Tam call umah mak ancu, call pak ngah halim, call pak anjang dollah, call De, tp susah nak dpt, sbb line kat tempat dia tak clear... Mmg sedih la... Teringat2 lg, kita bagai nak rak menunggu mak ancu ambik kita kat depan petronas tu. Ateh balik naik moto... Masih terbayang satu persatu kejadian ari tu... Huhuhu

mochitsuki said...

sy rindu ayah..
sy pon tade ayah..
:(

Ayu said...

begitula kehidupan kan??sy pula dh kehilangan ibu.mg roh mereka dicucuri rahmat Ilahi..

Jue Hussin said...

iye... semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah & semoga mereka ditempatkan bersama para anbia & salihin di syurga teratas... Aminnn...

MrsPelangi ;P said...

emma:betull...dirinya tetap dalam ingatan..

My dear: moga kita sama-sama dapat menbina mahligai bahagia...dan saya amat bersyukur atas ape yang Allah tetapkan untuk saya...

zana:Betoi..Hanya doa yang dapat kite hadiahkan...InsyaAllah..

atam: kenangan itu memangsangat menyedihkan but i do really mean something...

Suki and Ayu..: Thanx..moga mereka ditempatkan dikalangan kekasihNya....

Cikgu Jiss said...

sorrylah de baru baca, berdua ngan mak ni... sedih tul... kalau tam dgn adik rasa sedih de lg sedih sbb de dah lama tak jumpa abah, de tak ingat pun kali akhir jumpa abah bila, masa tu de dah lama tak telefon abah sbb de g belajar, masa dema ramai2 berkenduri de tak ada pun... de mmg jarang ada dlm aktiviti keluarga sbb de ddk jauh.. de tak tahu pun yang sebulan seblm tu abah accident terlanggar motor tu.. lg sedih. Dahlah de yang paling banyak buat salah dlm keluarga kita... Sejak abah meninggal de tak pernah mimpikan abah... tp abah sentiasa di hati de..tp de redha sbb Allah memang sayangkan abah kita, di permudahkan dalam semua urusannya Alhamdulillah . Alhamdulillah jg sbb dpt juga bg abah bawa kereta kancil de, bw tgk ladang ayam a.kama dapat menjaga abah masa dia kena ghout yang teruk dulu tu... Semoga abah dah ampunkan semua dosa2 de... Semoga kita dapat menjadi anak2 yang soleh yg sentiasa mendoakan mereka , insyaAllah semoga mereka sentiasa berada disisi orang2 yang beramal soleh... jgn lupa doakan mereka setiap kali lepas solat. InsyaAllah... (De n mak sob sob sob)

Thursday, September 03, 2009

~ 8 tahun pemergian abah..Alfatihah...~

Posted by CikDibah ;P at 4:00 PM
Gambar ni adalah gambar kami sekeluarga dan satu-satunya gambar yang lengkap ada kami semua yang diambil di studio... Bukan takde niat nak ambil gambar sekeluarga lagi (apatah lagi setelah ahli keluarga bertambah) di studio..tapi niat asyik tertangguh hinggalah abah pergi meninggalkan kami...Biarpun memoriku tentang gambar ini tidak berapa kuat(mungkin terlalu kecil waktu ni..)...namun ia sangat bermakna

Hari ini 3 september 2009..genap 8 tahun pemergian insan yang paling kami kasihi...abah..namun semangatnye masih terus bersama aku..sepertimana sentiasa terdengar di telinga ku kata2nya...

" Dik, awak ni buah yang terakhir..jadi biarlah buah yang terakhir ni yang terbaik...."

Sampai bila-bila pun akan ku ingat kata-kata itu...

Sesungguhnya...pemergian abah tanpa diduga-duga oleh semua orang...tanpa disangka, gurauannya pada petang itu adalah gurauan yang terakhir...abah pergi pada jam 4 pagi hari isnin, 3 september 2001...pada hujung minggu tu, mak dan abah datang ke KL sebab atam pindah rumah di taman melati..kebetulan pula..ateh juga tinggal bersamanya. dan aku belajardi UIA yang berhampiran..Maka sabtu tu kami berkenduri sambil membuat tahlil sempena rumah baru atam....dan abah seperti biasa mengusikku...

"abah rasa nak pergi KLCC...tapi nanti ada pulak orang nak mengikut..."

dan anaknye ini hanya menarik muka masam...Tapi abah memang sangat gembira pada hari itu...sehingga bila dia membaca doa, dia menangis...

pada hari ahad, abang di kampung menjemput mak dan abah...jadual asalnya..mereka pulang menggunakan bas sahaja...tapi abah beria-ia menyuruh abang mengambilnya sambil bawa anak-anaknya berjalan. Rupa-rupanya..seperti dia sudah tahu..sepanjang perjalanan pulang ke kampung, 2 kali abang terpaksa memberhentikan kereta...sebab abah sakit dada...dan anak kecil abang tak berhenti-henti menangis....dan malamnya abah dimasukkan ke hospital..dan sesungguhnya...aku tidak diberitahu kejadian ini...sehinggalah pada jam 4 pagi, atam telefon dan mengatakan abah dah pergi...Rasa tidak percaya sungguh....kebetulan 3 hari lagi ulangtahun kelahiranku...kurasakan semua ni suprise untukku....

Tepat jam 8.30 pagi baru kami 3 beradik selamat sampai di kampung...agak lewat sebab terpaksa tumpang makcik...Nyaris lagi mak tak tumbang apabila kami sampai...jenazah selamat dimandikan....dan setelah kakak di terengganu selamat sampai jenazah selamat dikebumikan....

Abah seorang yang periang dan suka bergurau dengan anak-anaknya...Dan selalu memanjakan anak-anaknya..kalau antara kami akan balik kampung, semua makanan kegemaran kami akan dibeli...abah juga suka mengusik mak..mak agak serius orangnya...Namun begitu..abah memang terkenal dengan kegarangannya...sekali dia jeling je, kami semua dah takut...Tapi yang agak berani sikit dengan abah, adalah anak bongsu intan payungnya ini...hihi..adibah inilah...mungkin anak bongsu, jadi aku agak dimanjakan berbanding dengan orang lain...Tapi masih takut juga dengan bah, terutama kalau ade buat kesalahan apa-apa...terbayang-bayang rotan panjang abah..(sebab banyak kali juga singgah di kaki dan tangan :P)

Menurut mak, aku ni banyak mengikut sikap abah...tak berapa serius (tapi kadang2 moody jugak), suka berbelanja dan macam-macam lagi..terutamanya dari segi makanan kegemaran..kami semua mengikut abah..kecuali atam...anak mak...Darah juga darah abah...darah O...cuma satu..abah ni really managable..dia akan rekod semua perbelanjaan dan semua aktivitinya secara tersusun...setakat ni...semua kami tak dapat sikap yang itu..kalau ada pun aku, cuma hangat-hangat tahi ayam..hihihii


Inilah abah kesayangan kami...kebanggaan kami...Raja dihati kami..biarpun abah tak sempat melihat hari bahagiaku...hari konvokesyenku..hari pertama aku bekerja..hari pertama aku membawa kereta sendiri...dan hari perkahwinanku bersama insan tersayang..namun aku pasti, jikalau abah ada, dia pasti akan tersenyun lebar seperti biasa...

Abah, adik sayang abah...Abah tida galang gantinya....

9 comments on "~ 8 tahun pemergian abah..Alfatihah...~"

Emma Halim on September 3, 2009 at 6:11 PM said...

Kak dieba..ima sedih sgt baca blog nie..mengalir2 air mata..Arwah Pakcik Hussein ttp dlm ingatan ima jugak..Al-Fatihah

Fadli on September 3, 2009 at 6:58 PM said...

Takpe lah cik Dibah... yang pergi tetap pergi... kita yang idup nih kene berdoa untuk abah tercinta.. sbb doa kita lah harapan dia disana..

cik Dibah kira beruntung jugak , kiranya dapat gak merasa kasih sayang seorang ayah... walaupun tak lama... terasa gak aliran kasih sayang ...

saya nih sejak umur 2 tahun lagi dah takde ayah...dapat rasa pun kecik2 dulu je..masa tu pun tak tau ape lagi...saya membesar pun tanpa ayah sampai skrang... tapi saya syukur sbb ade emak yang sangat tabah membesarkan 6 anaknya tanpa bapa dengan hanya kerja kampung...

pape pun kita kene syukur dengan ape yang Allah kurniakan pada kita...Allah Maha Adil dan Saksama...

Misz_zana85 on September 3, 2009 at 11:00 PM said...

tingkatkan amalan di bulan Ramadhan..adik lelaki zana y bongsu baru masuk drjah satu tu baru je meninggal dunia bulan 5 baru ni, sbb accidnt..walaupun hati sedih, semua sudah suratan..dengan khadiran Ramadhan, semua roh dibenarkan dtg melwat kluarga kembali..tentu dia gembira kalau kita slalu mngirimkan doa buat dia :D

al-Fatihah buat abah Mrs Pelangi

Jue Hussin on September 4, 2009 at 1:15 AM said...

dik, kita sama2 redha. Abah mmg tiada galang gantinya. Semua kenangan dgn abah takkan terpadam di ingatan. Terutama sekali kenangan hari terakhir kita makan sama2, masa abah baca doa sambil menitiskan air mata tu, mmg tam tak bleh lupa. Pas tu, masa abah cakap tam tak lama dah akan kawin pun tam tak lupa. ingat tak, masa tgh makan, abah usap2 belakang mak?... Aduhhh... Menitik air mata bila diingat2. Paling tak lupa, dlm kul 10 mlm, ngah call, cakap abah masuk wad, tp sebenarnya abah tak bagi ngah beritau kita. Tp mak suruh jugak beritau, sbb takut apa2 jadi, nanti ada yg ralat. Tam mmg cadang nak balik kg siang esok tu. Tup2 dlm kul 3 lebih, ngah call, cakap abah dah tak de, suruh tam call sapa2 beritau abah dah tak de. Tam call umah mak ancu, call pak ngah halim, call pak anjang dollah, call De, tp susah nak dpt, sbb line kat tempat dia tak clear... Mmg sedih la... Teringat2 lg, kita bagai nak rak menunggu mak ancu ambik kita kat depan petronas tu. Ateh balik naik moto... Masih terbayang satu persatu kejadian ari tu... Huhuhu

mochitsuki on September 4, 2009 at 12:44 PM said...

sy rindu ayah..
sy pon tade ayah..
:(

Ayu on September 4, 2009 at 1:18 PM said...

begitula kehidupan kan??sy pula dh kehilangan ibu.mg roh mereka dicucuri rahmat Ilahi..

Jue Hussin on September 4, 2009 at 7:57 PM said...

iye... semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah & semoga mereka ditempatkan bersama para anbia & salihin di syurga teratas... Aminnn...

MrsPelangi ;P on September 8, 2009 at 1:02 PM said...

emma:betull...dirinya tetap dalam ingatan..

My dear: moga kita sama-sama dapat menbina mahligai bahagia...dan saya amat bersyukur atas ape yang Allah tetapkan untuk saya...

zana:Betoi..Hanya doa yang dapat kite hadiahkan...InsyaAllah..

atam: kenangan itu memangsangat menyedihkan but i do really mean something...

Suki and Ayu..: Thanx..moga mereka ditempatkan dikalangan kekasihNya....

Cikgu Jiss on February 18, 2010 at 12:19 AM said...

sorrylah de baru baca, berdua ngan mak ni... sedih tul... kalau tam dgn adik rasa sedih de lg sedih sbb de dah lama tak jumpa abah, de tak ingat pun kali akhir jumpa abah bila, masa tu de dah lama tak telefon abah sbb de g belajar, masa dema ramai2 berkenduri de tak ada pun... de mmg jarang ada dlm aktiviti keluarga sbb de ddk jauh.. de tak tahu pun yang sebulan seblm tu abah accident terlanggar motor tu.. lg sedih. Dahlah de yang paling banyak buat salah dlm keluarga kita... Sejak abah meninggal de tak pernah mimpikan abah... tp abah sentiasa di hati de..tp de redha sbb Allah memang sayangkan abah kita, di permudahkan dalam semua urusannya Alhamdulillah . Alhamdulillah jg sbb dpt juga bg abah bawa kereta kancil de, bw tgk ladang ayam a.kama dapat menjaga abah masa dia kena ghout yang teruk dulu tu... Semoga abah dah ampunkan semua dosa2 de... Semoga kita dapat menjadi anak2 yang soleh yg sentiasa mendoakan mereka , insyaAllah semoga mereka sentiasa berada disisi orang2 yang beramal soleh... jgn lupa doakan mereka setiap kali lepas solat. InsyaAllah... (De n mak sob sob sob)

Related Posts with Thumbnails