CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, September 28, 2009

Salam Aidilfitri


Hari ni 28 September 2009, Tapi masih belum terlambat rasanya untuk saya menceritakan Aidilfitri saya yang penuh bermakna pada tahun ini...

Raya tahun ni agak berbeza untuk saya. aidilfitri pada tahun lepas, saya masih berseorangan dan menyambut hari raya dengan emak. Memandangkan saya anak bongsu dan hanya seorang yang belum berkahwin ketika itu, saya akan balik awal 2-3 hari sebelum raya untuk sesi mengemas rumah. Basuh lantai, tingkap, bilik air, pasang langsir, bentang karpet, susun kuih dan lain-lain. Dan emak akan ambil alih segala aktiviti di dapur..
Tapi tahun ni, saya beraya dalam suasana yang berbeza... Saya sudah BERDUA Dan gilirannya tahun ini menyambut raya pertama di Terengganu. Jadi ia juga.untuk kali pertama saya beraya jauh dari mak di hari raya pertama...Tapi itu kan lumrah alam.. Namun ingatan tetap untuk mak di kampung. Saya gembira kerana meraikan raya dalam suasana yang baru, bersama dengan keluarga baru dan Alhamdulillah, saya sangat senang dengan keluarga ini. Cuma yang membuatkan saya agak sebak apabila mengenangkan mak seorang di kampung tahun ni. Bukan kami taknak temankan, bila saya dengan sukarela nak beraya dengan mak dulu, mak tegah sebab takut nanti saya tak berjumpa dengan adik beradik yang lain. Alhamdulillah, ada abang di atas saya untuk menyambut pagi syawal bersama emak (Kampung isterinya, sebelah kampung tu je). Namun saya percaya, suasananya pasti lain bagi mak.

18 Sept ( Jumaat petang) kami bertolak balik ke terengganu. Saya cuti jumaat tu., mengemas2 rumah dan buat kek (dapatlah 2 biji choclate moist ). Petang tu sempat kami berbuka di kampung. Sampai-sampai je terus berbuka. Hehe..timing yang sungguh BAEK kan...heheheh

Pagi raya, semua meraikannya dengan meriah..Walaupun kami tak ramai (kebetulan hanya saya + suami dan keluarga abang yang balik kampung), namun kemeriahan tetap terasa...Pagi raya, kami sambut dengan nasi minyak special mek..hehehe...

Dengan itu, masih tidak terlambat untuk kami ucapkan...Selamat Hari Raya AidilFitri buat semua, Maaf zahir batin atas segala kata dan tingkah yang tidak menepati hati kalian.



Wednesday, September 16, 2009

~Backdated besday Present...~

Hari ahad baru ni, kami pergi KL...atas tujuan yang murni...saya menuntut adiah ari jadi saya dari sang suami yang terchenta..hehehe (boleh pulak request nak adiah ape..tak malu sungguh)..kenapa kena pergi sampai KL...kerana adiah yang saya request tu cuma ada di shopping complex yang besor2 je..seperti Sogo, Jusco, Megamall dll..Ianya tidak terdapat di The Store (Shopping complex terbesor di Temerloh...hehehe)...Makanya, menurutkan hati isteri..dan sempena hari jadi saya yang sudah berlalu..maka Orang itu pun termakan pujuk saya... Dapatlah saya benda yang sangat diidam-idamkan sejak dahulu lagi...

Taktahulah..ianya masih lagi trend sekarang atau tak..sebab saya dah berkenan kat barang ni sejak zaman sebelum bertunang lagi...hehhehe..tapi bila jumpa..tengah takde peruntukan nak beli...bila ade duet..puas cari tak jumpa...Sekarang kat tengah sale, jadi ianya ada di mana-mana....sale pulak tuh...ish...sangat gumbiralah....


Barang tesebut adalah sebuah handbag..itu aje sebenarnye..heheh.handbag yang saya dok idam2..sempoi je...agak besor..mmm saya memang suka pakai beg yg besor..senang..boleh letak banyak barang..sehinggakan selalu diperli supaya bawak beg balik kampung pegi jalan..(tak patut sungguh kan...)

Sebenarnya masa saya mengutarakan hajat di hati nak beg baru..ade jugak statement yang keluar...
"abis tu..beg yang banyak2 ni..nak buat ape.....?"

Dengan penuh helah saya menjawab....
" beg tu sume dah tak bape elok..tali nak putus...kecik...dah rosak..."

Sambungan dia...
"aik..beg mahal pun rosak jugak....???"

Saya dengan nada memujuk...
"alaa..bolehlah ek..."

heheheh..nasib baik pujukan menjadi.....Tapiiiiiii.......yang agak mendukacitakan...masa otw balik umah..tetiba incik suami berkata-kata...
"Beg ni boleh dipakai hanya selepas raya saje...."

Dan bila sampai rumah..beg tu terus dia simpan dalam almari baju dia...Takut kalau saya amik dan pakai senyap-senyap (hahhah..ade je tendency nak wat cantuh...)Adus...baru berangan esoknya nak pakai terus....huhuhuhu ..Abeslah cita-cita saya...Dan sehingga hari ini, saya masih memujuk untuk pakai masa balik kampung raya nanti (hajat nak melaram beg baru raya nih...huhuhu)Sebab tulah saya tak dapat nak upload gambo beg saya yang sangat cantek tuh..huhu...Incik suami dah sorokkan dalam lemari die....

Apapun....Syukran Jazilan...Tanx a lot...Ribuan terima kasih yang tidak terhingga to Incik suami kerana merealisasikan impian saya untuk memiliki beg ini...(walaupun tak dapat nak bergaya lagi..huhuhu)

This is for My dear hubby...



P/S: dengki kan orang tu...saje je tak bagi saya melaram dengan beg baru...huhu

Monday, September 14, 2009

~detik-detik akhir Ramadhan~

InsyaAllah..minggu ini merupakan minggu terakhir Ramadhan untuk tahun ni. dapat tak lagi kite bersua dengan Ramadhan yang akan datang...Ramadhan AlMubarak...



Mmmm...Bagaimana pula dengan diriku..pengisianku untuk Ramadhan kali ini..mahu memberi alasan tidak sempat, tidak mungkin..tapi aku amat terasa..dengan kekesalan yang menggunung kerana Ramadhan kali ini dibiarkan berlalu begitu sahaja...namun aku masih berharap, moga aku masih dapat mengambil kesempatan di akhir Ramadhan yang masih tinggal ini...solat terawikh, mengaji, solat sunat dan yang lain-lain terlalu sedikit yang aku lakukan..inilah akibatnya terlalu mengikutkan keletihan...Malam-malam dibiarkan berlalu sepi...Sepatutnya kesempatan yang diberikan olehNya ini digunakan dengan sepenuhnya...tapi...itulah..kelalaian seorang Adibah...

Klau kite perasan..sejak 15 Ramadhan lalu, lagu-lagu raya pun dah mula dimainkan..terutama di radio-radio..Emmm..antara lagu kegemaranku dibulan-bulan mulia ini adala lagu dari Raihan dan MamBai..Harapan Ramadhan...Wah..Ia sangat memberi makna...di sini ada diletakkan liriknya...
Harapan Ramadhan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua


Moga Adibah dapat mengambil kesempatan dengan kedatangan Syawal nanti...lebih mendekatkan diri kami denganNya...ditambah lagi..aku bakal meraikannya dengan keluarga baru, suasana baru, orang baru...dan di tempat baru... InsyaAllah...

Di kesempatan ini...saya ingin mengucapkan..
Selamat menyambut kedatangan Syawal
kepada semua saudara mara dan sahabat handai sekalian...Moga Syawal ini disambut dengan meriah tanpa melupakan hakNya sebagai pencipta..InsyaAllah...

Thursday, September 10, 2009

Menu untok hari ini... (-_-")

Setiap hari saya akan berpikir dan terus berpikir ape nak masak...
kalau ada orang ajak makan diluar..saya sangat senang hati...
Tapi susah ati pulak fikir, nak masak ape untok sahur...
Hola...ari ni..dok fikir ape lagi nak makan untuk berbuka...
Kalau dah dapat menu...kena dapat persetujuan dulu...
Nasib lah incik suami sangat mudah...dan tak banyak kerenah...
Akan tetap makan dengan berselesa ape jua juadah yang adibah masak..
Cumanya..Adibah yang punya selera yg pasang surut...
Sangat susah ati lor...
Takmo kene paksa makan lagi...
Berair mata dibuatnye..
Emm...agak-agak nak makan ape ye...
makan nasi impit + sate goreng ok kot...
Rasa-rasanya bisa membuatkan saya makan dengan berselera tak....


Wednesday, September 09, 2009

I.F.T.A.R




Sepatutnya hari ni saya berbuka sendirian.....sebab...itu incik suami ade iftar di luar..bersama rakan sepejabat..sebagai isteri yang cuba untuk memahami..saya hanya berkata...

"takpe..awak pergilah..takkan tak pegi pulak...saya beli je apa-apa nanti...ok je..jangan risau"

Walaupun..tergerak juga nak berbuka di jengka je..sebab leh tompang buka kat umah orang...hihihihi...Tapi..tiba-tiba..tengah saya khusyuk meng'explain' exercise yang diberi kepada student..beberapa orang mencelah...
"Puan..puan..tepon puan berbunyi..ada gambar orang lelaki..."

Hihihi..dialah tu...dengan termalu-malu saya pun permisi sebentar....Rupa-rupanya..itu incik suami tak jadi berbuka di luar..dan mengajak saya berbuka di luar...heheheh..saya hanya mampu tesenyum leborrrr....sambil berkata kat budak-budak nih...ade orang ajak date petang ni...hihihi

Akhirnya...kami end up berbuka di sini...di tempat idaman kalbu..sudah lama tidak makan di sini...


Saya sangat gembira..ade orang belanja makan nasi goreng dengan Udang besor...huhuhu..Thanx a LOT my dear.


Sunday, September 06, 2009

~I am 28 already...~


Kek ini sangat Dan saya sangat gembira meraikan hari jadi saya yang ke 28 ini. Memandangkan di bulan Ramadhan dan semua orang diam je...saya ingat there's nothing on my birth day...Cuma mak je yang wat nasi ayam..sempena hari jadi anak bongsunya ini...

Bagi juga hint pada orang tu...tapi dia buat tak tahu je..it's ok..kalau tak wish..memang kecik ati..hihihii..

Tiba-tiba masa nak balik rumah selepas terawih...ade makcik tanya..

"Takde belah kek ke dibah..."
"Tak tau lah acik..tak nampak pun bayang kek..."

mak dah serba salah..Dan terus ajak acik dan 2-3 orang sahabat baiknya datang rumah...pelik juga hati ni..ade kek ke...tak nampak pun....Rupa-rupanya kek dalam proses...hihihi..Atam tengah pulun menyiapkannya di rumah ngah..Patutlah dari siang tadi asik pegi rumah ngah je..
Jadilah surprise yang tak berapa nak surprise...hasil rancangan my dear hubby dan family...

Tapi saya sangat gembira dan seronok..Thanx for that..dan juga atas ingatan sahabat-sahabat, adik-adik...dan terutama my dear student di KIPSAS (sesungguhnya kalian tetap ingat kat cik dibah ni ye...and thanx for that...)

To ALL....


Friday, September 04, 2009

~ The GOOD OLD DAYS ~


Salam...
Sambil menunggu...saya asik membelek2 gambar-gambar lama dalam notebook ni..And I've found this full of memory pics...Sangat gembira dan rindukan saat2 ini...Gambar2 ini saya bersama my really GOOD FREN..Asiah dan Jedah..
Saya sangat rindu sama mereka..bila kita mahu ketemu ya..Kali terakhir..masa majlis saya....Jadi...tak dapatlah nak berbual sangat...

Sempat posing di stesyen LRT
Asiah sekarang dalam pantang untuk 2nd child...
antara kami dia yang paling awal membina keluarga bahagia...
(saya pun tak abis blaja lg masa tu)

Posing kat tepi sogo..huahuahua

Kemudian baru Jedah (sempat juga menjadi pengapit yang comot...heheheh)Jedah tengah buat KPLI sekarang..(sambung belajar setelah bercuti beberapa tahun..hihihi)

Dan Adibah kini juga hidup disamping insan tersayang...Dan kini menetap di bandar kecil Temerloh...Dan hari-hari berulang 1/2 jam ke Jengka...Walaupun kadang-kadang agak keletihan berkejaran, saya sangat gembira dengan kehidupan ini dan bersyukur atas kurniaan ini...Moga kami masing-masing dapat membina kejayaan dalam karier dan kehidupan masing-masing...ohhh...sesungguhnya saya rindu sama mereka...



Dan gambar seterusnya..gambar sahabat-sahabat satu kelas dengan saya...Masa ni dinner BECS...Adibah sungguh bersopan waktu ni...hihihi...

Memang waktu belajar..terlalu banyak memori...Bagi sesiapa pun...ia takkan sama dan mungkin tidak akan berulang lagi..To all my grens...I'm glad that we've met in this arena...Theres a lot that i've learn for u guys...And really THANKFULL for that...



Thursday, September 03, 2009

~ 8 tahun pemergian abah..Alfatihah...~

Gambar ni adalah gambar kami sekeluarga dan satu-satunya gambar yang lengkap ada kami semua yang diambil di studio... Bukan takde niat nak ambil gambar sekeluarga lagi (apatah lagi setelah ahli keluarga bertambah) di studio..tapi niat asyik tertangguh hinggalah abah pergi meninggalkan kami...Biarpun memoriku tentang gambar ini tidak berapa kuat(mungkin terlalu kecil waktu ni..)...namun ia sangat bermakna

Hari ini 3 september 2009..genap 8 tahun pemergian insan yang paling kami kasihi...abah..namun semangatnye masih terus bersama aku..sepertimana sentiasa terdengar di telinga ku kata2nya...

" Dik, awak ni buah yang terakhir..jadi biarlah buah yang terakhir ni yang terbaik...."

Sampai bila-bila pun akan ku ingat kata-kata itu...

Sesungguhnya...pemergian abah tanpa diduga-duga oleh semua orang...tanpa disangka, gurauannya pada petang itu adalah gurauan yang terakhir...abah pergi pada jam 4 pagi hari isnin, 3 september 2001...pada hujung minggu tu, mak dan abah datang ke KL sebab atam pindah rumah di taman melati..kebetulan pula..ateh juga tinggal bersamanya. dan aku belajardi UIA yang berhampiran..Maka sabtu tu kami berkenduri sambil membuat tahlil sempena rumah baru atam....dan abah seperti biasa mengusikku...

"abah rasa nak pergi KLCC...tapi nanti ada pulak orang nak mengikut..."

dan anaknye ini hanya menarik muka masam...Tapi abah memang sangat gembira pada hari itu...sehingga bila dia membaca doa, dia menangis...

pada hari ahad, abang di kampung menjemput mak dan abah...jadual asalnya..mereka pulang menggunakan bas sahaja...tapi abah beria-ia menyuruh abang mengambilnya sambil bawa anak-anaknya berjalan. Rupa-rupanya..seperti dia sudah tahu..sepanjang perjalanan pulang ke kampung, 2 kali abang terpaksa memberhentikan kereta...sebab abah sakit dada...dan anak kecil abang tak berhenti-henti menangis....dan malamnya abah dimasukkan ke hospital..dan sesungguhnya...aku tidak diberitahu kejadian ini...sehinggalah pada jam 4 pagi, atam telefon dan mengatakan abah dah pergi...Rasa tidak percaya sungguh....kebetulan 3 hari lagi ulangtahun kelahiranku...kurasakan semua ni suprise untukku....

Tepat jam 8.30 pagi baru kami 3 beradik selamat sampai di kampung...agak lewat sebab terpaksa tumpang makcik...Nyaris lagi mak tak tumbang apabila kami sampai...jenazah selamat dimandikan....dan setelah kakak di terengganu selamat sampai jenazah selamat dikebumikan....

Abah seorang yang periang dan suka bergurau dengan anak-anaknya...Dan selalu memanjakan anak-anaknya..kalau antara kami akan balik kampung, semua makanan kegemaran kami akan dibeli...abah juga suka mengusik mak..mak agak serius orangnya...Namun begitu..abah memang terkenal dengan kegarangannya...sekali dia jeling je, kami semua dah takut...Tapi yang agak berani sikit dengan abah, adalah anak bongsu intan payungnya ini...hihi..adibah inilah...mungkin anak bongsu, jadi aku agak dimanjakan berbanding dengan orang lain...Tapi masih takut juga dengan bah, terutama kalau ade buat kesalahan apa-apa...terbayang-bayang rotan panjang abah..(sebab banyak kali juga singgah di kaki dan tangan :P)

Menurut mak, aku ni banyak mengikut sikap abah...tak berapa serius (tapi kadang2 moody jugak), suka berbelanja dan macam-macam lagi..terutamanya dari segi makanan kegemaran..kami semua mengikut abah..kecuali atam...anak mak...Darah juga darah abah...darah O...cuma satu..abah ni really managable..dia akan rekod semua perbelanjaan dan semua aktivitinya secara tersusun...setakat ni...semua kami tak dapat sikap yang itu..kalau ada pun aku, cuma hangat-hangat tahi ayam..hihihii


Inilah abah kesayangan kami...kebanggaan kami...Raja dihati kami..biarpun abah tak sempat melihat hari bahagiaku...hari konvokesyenku..hari pertama aku bekerja..hari pertama aku membawa kereta sendiri...dan hari perkahwinanku bersama insan tersayang..namun aku pasti, jikalau abah ada, dia pasti akan tersenyun lebar seperti biasa...

Abah, adik sayang abah...Abah tida galang gantinya....

Monday, September 28, 2009

Salam Aidilfitri

Posted by CikDibah ;P at 8:48 AM 2 comments Links to this post

Hari ni 28 September 2009, Tapi masih belum terlambat rasanya untuk saya menceritakan Aidilfitri saya yang penuh bermakna pada tahun ini...

Raya tahun ni agak berbeza untuk saya. aidilfitri pada tahun lepas, saya masih berseorangan dan menyambut hari raya dengan emak. Memandangkan saya anak bongsu dan hanya seorang yang belum berkahwin ketika itu, saya akan balik awal 2-3 hari sebelum raya untuk sesi mengemas rumah. Basuh lantai, tingkap, bilik air, pasang langsir, bentang karpet, susun kuih dan lain-lain. Dan emak akan ambil alih segala aktiviti di dapur..
Tapi tahun ni, saya beraya dalam suasana yang berbeza... Saya sudah BERDUA Dan gilirannya tahun ini menyambut raya pertama di Terengganu. Jadi ia juga.untuk kali pertama saya beraya jauh dari mak di hari raya pertama...Tapi itu kan lumrah alam.. Namun ingatan tetap untuk mak di kampung. Saya gembira kerana meraikan raya dalam suasana yang baru, bersama dengan keluarga baru dan Alhamdulillah, saya sangat senang dengan keluarga ini. Cuma yang membuatkan saya agak sebak apabila mengenangkan mak seorang di kampung tahun ni. Bukan kami taknak temankan, bila saya dengan sukarela nak beraya dengan mak dulu, mak tegah sebab takut nanti saya tak berjumpa dengan adik beradik yang lain. Alhamdulillah, ada abang di atas saya untuk menyambut pagi syawal bersama emak (Kampung isterinya, sebelah kampung tu je). Namun saya percaya, suasananya pasti lain bagi mak.

18 Sept ( Jumaat petang) kami bertolak balik ke terengganu. Saya cuti jumaat tu., mengemas2 rumah dan buat kek (dapatlah 2 biji choclate moist ). Petang tu sempat kami berbuka di kampung. Sampai-sampai je terus berbuka. Hehe..timing yang sungguh BAEK kan...heheheh

Pagi raya, semua meraikannya dengan meriah..Walaupun kami tak ramai (kebetulan hanya saya + suami dan keluarga abang yang balik kampung), namun kemeriahan tetap terasa...Pagi raya, kami sambut dengan nasi minyak special mek..hehehe...

Dengan itu, masih tidak terlambat untuk kami ucapkan...Selamat Hari Raya AidilFitri buat semua, Maaf zahir batin atas segala kata dan tingkah yang tidak menepati hati kalian.



Wednesday, September 16, 2009

~Backdated besday Present...~

Posted by CikDibah ;P at 9:29 AM 2 comments Links to this post
Hari ahad baru ni, kami pergi KL...atas tujuan yang murni...saya menuntut adiah ari jadi saya dari sang suami yang terchenta..hehehe (boleh pulak request nak adiah ape..tak malu sungguh)..kenapa kena pergi sampai KL...kerana adiah yang saya request tu cuma ada di shopping complex yang besor2 je..seperti Sogo, Jusco, Megamall dll..Ianya tidak terdapat di The Store (Shopping complex terbesor di Temerloh...hehehe)...Makanya, menurutkan hati isteri..dan sempena hari jadi saya yang sudah berlalu..maka Orang itu pun termakan pujuk saya... Dapatlah saya benda yang sangat diidam-idamkan sejak dahulu lagi...

Taktahulah..ianya masih lagi trend sekarang atau tak..sebab saya dah berkenan kat barang ni sejak zaman sebelum bertunang lagi...hehhehe..tapi bila jumpa..tengah takde peruntukan nak beli...bila ade duet..puas cari tak jumpa...Sekarang kat tengah sale, jadi ianya ada di mana-mana....sale pulak tuh...ish...sangat gumbiralah....


Barang tesebut adalah sebuah handbag..itu aje sebenarnye..heheh.handbag yang saya dok idam2..sempoi je...agak besor..mmm saya memang suka pakai beg yg besor..senang..boleh letak banyak barang..sehinggakan selalu diperli supaya bawak beg balik kampung pegi jalan..(tak patut sungguh kan...)

Sebenarnya masa saya mengutarakan hajat di hati nak beg baru..ade jugak statement yang keluar...
"abis tu..beg yang banyak2 ni..nak buat ape.....?"

Dengan penuh helah saya menjawab....
" beg tu sume dah tak bape elok..tali nak putus...kecik...dah rosak..."

Sambungan dia...
"aik..beg mahal pun rosak jugak....???"

Saya dengan nada memujuk...
"alaa..bolehlah ek..."

heheheh..nasib baik pujukan menjadi.....Tapiiiiiii.......yang agak mendukacitakan...masa otw balik umah..tetiba incik suami berkata-kata...
"Beg ni boleh dipakai hanya selepas raya saje...."

Dan bila sampai rumah..beg tu terus dia simpan dalam almari baju dia...Takut kalau saya amik dan pakai senyap-senyap (hahhah..ade je tendency nak wat cantuh...)Adus...baru berangan esoknya nak pakai terus....huhuhuhu ..Abeslah cita-cita saya...Dan sehingga hari ini, saya masih memujuk untuk pakai masa balik kampung raya nanti (hajat nak melaram beg baru raya nih...huhuhu)Sebab tulah saya tak dapat nak upload gambo beg saya yang sangat cantek tuh..huhu...Incik suami dah sorokkan dalam lemari die....

Apapun....Syukran Jazilan...Tanx a lot...Ribuan terima kasih yang tidak terhingga to Incik suami kerana merealisasikan impian saya untuk memiliki beg ini...(walaupun tak dapat nak bergaya lagi..huhuhu)

This is for My dear hubby...



P/S: dengki kan orang tu...saje je tak bagi saya melaram dengan beg baru...huhu

Monday, September 14, 2009

~detik-detik akhir Ramadhan~

Posted by CikDibah ;P at 10:26 AM 4 comments Links to this post
InsyaAllah..minggu ini merupakan minggu terakhir Ramadhan untuk tahun ni. dapat tak lagi kite bersua dengan Ramadhan yang akan datang...Ramadhan AlMubarak...



Mmmm...Bagaimana pula dengan diriku..pengisianku untuk Ramadhan kali ini..mahu memberi alasan tidak sempat, tidak mungkin..tapi aku amat terasa..dengan kekesalan yang menggunung kerana Ramadhan kali ini dibiarkan berlalu begitu sahaja...namun aku masih berharap, moga aku masih dapat mengambil kesempatan di akhir Ramadhan yang masih tinggal ini...solat terawikh, mengaji, solat sunat dan yang lain-lain terlalu sedikit yang aku lakukan..inilah akibatnya terlalu mengikutkan keletihan...Malam-malam dibiarkan berlalu sepi...Sepatutnya kesempatan yang diberikan olehNya ini digunakan dengan sepenuhnya...tapi...itulah..kelalaian seorang Adibah...

Klau kite perasan..sejak 15 Ramadhan lalu, lagu-lagu raya pun dah mula dimainkan..terutama di radio-radio..Emmm..antara lagu kegemaranku dibulan-bulan mulia ini adala lagu dari Raihan dan MamBai..Harapan Ramadhan...Wah..Ia sangat memberi makna...di sini ada diletakkan liriknya...
Harapan Ramadhan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua


Moga Adibah dapat mengambil kesempatan dengan kedatangan Syawal nanti...lebih mendekatkan diri kami denganNya...ditambah lagi..aku bakal meraikannya dengan keluarga baru, suasana baru, orang baru...dan di tempat baru... InsyaAllah...

Di kesempatan ini...saya ingin mengucapkan..
Selamat menyambut kedatangan Syawal
kepada semua saudara mara dan sahabat handai sekalian...Moga Syawal ini disambut dengan meriah tanpa melupakan hakNya sebagai pencipta..InsyaAllah...

Thursday, September 10, 2009

Menu untok hari ini... (-_-")

Posted by CikDibah ;P at 3:30 PM 2 comments Links to this post
Setiap hari saya akan berpikir dan terus berpikir ape nak masak...
kalau ada orang ajak makan diluar..saya sangat senang hati...
Tapi susah ati pulak fikir, nak masak ape untok sahur...
Hola...ari ni..dok fikir ape lagi nak makan untuk berbuka...
Kalau dah dapat menu...kena dapat persetujuan dulu...
Nasib lah incik suami sangat mudah...dan tak banyak kerenah...
Akan tetap makan dengan berselesa ape jua juadah yang adibah masak..
Cumanya..Adibah yang punya selera yg pasang surut...
Sangat susah ati lor...
Takmo kene paksa makan lagi...
Berair mata dibuatnye..
Emm...agak-agak nak makan ape ye...
makan nasi impit + sate goreng ok kot...
Rasa-rasanya bisa membuatkan saya makan dengan berselera tak....


Wednesday, September 09, 2009

I.F.T.A.R

Posted by CikDibah ;P at 11:05 AM 4 comments Links to this post



Sepatutnya hari ni saya berbuka sendirian.....sebab...itu incik suami ade iftar di luar..bersama rakan sepejabat..sebagai isteri yang cuba untuk memahami..saya hanya berkata...

"takpe..awak pergilah..takkan tak pegi pulak...saya beli je apa-apa nanti...ok je..jangan risau"

Walaupun..tergerak juga nak berbuka di jengka je..sebab leh tompang buka kat umah orang...hihihihi...Tapi..tiba-tiba..tengah saya khusyuk meng'explain' exercise yang diberi kepada student..beberapa orang mencelah...
"Puan..puan..tepon puan berbunyi..ada gambar orang lelaki..."

Hihihi..dialah tu...dengan termalu-malu saya pun permisi sebentar....Rupa-rupanya..itu incik suami tak jadi berbuka di luar..dan mengajak saya berbuka di luar...heheheh..saya hanya mampu tesenyum leborrrr....sambil berkata kat budak-budak nih...ade orang ajak date petang ni...hihihi

Akhirnya...kami end up berbuka di sini...di tempat idaman kalbu..sudah lama tidak makan di sini...


Saya sangat gembira..ade orang belanja makan nasi goreng dengan Udang besor...huhuhu..Thanx a LOT my dear.


Sunday, September 06, 2009

~I am 28 already...~

Posted by CikDibah ;P at 1:27 PM 6 comments Links to this post

Kek ini sangat Dan saya sangat gembira meraikan hari jadi saya yang ke 28 ini. Memandangkan di bulan Ramadhan dan semua orang diam je...saya ingat there's nothing on my birth day...Cuma mak je yang wat nasi ayam..sempena hari jadi anak bongsunya ini...

Bagi juga hint pada orang tu...tapi dia buat tak tahu je..it's ok..kalau tak wish..memang kecik ati..hihihii..

Tiba-tiba masa nak balik rumah selepas terawih...ade makcik tanya..

"Takde belah kek ke dibah..."
"Tak tau lah acik..tak nampak pun bayang kek..."

mak dah serba salah..Dan terus ajak acik dan 2-3 orang sahabat baiknya datang rumah...pelik juga hati ni..ade kek ke...tak nampak pun....Rupa-rupanya kek dalam proses...hihihi..Atam tengah pulun menyiapkannya di rumah ngah..Patutlah dari siang tadi asik pegi rumah ngah je..
Jadilah surprise yang tak berapa nak surprise...hasil rancangan my dear hubby dan family...

Tapi saya sangat gembira dan seronok..Thanx for that..dan juga atas ingatan sahabat-sahabat, adik-adik...dan terutama my dear student di KIPSAS (sesungguhnya kalian tetap ingat kat cik dibah ni ye...and thanx for that...)

To ALL....


Friday, September 04, 2009

~ The GOOD OLD DAYS ~

Posted by CikDibah ;P at 9:09 PM 3 comments Links to this post

Salam...
Sambil menunggu...saya asik membelek2 gambar-gambar lama dalam notebook ni..And I've found this full of memory pics...Sangat gembira dan rindukan saat2 ini...Gambar2 ini saya bersama my really GOOD FREN..Asiah dan Jedah..
Saya sangat rindu sama mereka..bila kita mahu ketemu ya..Kali terakhir..masa majlis saya....Jadi...tak dapatlah nak berbual sangat...

Sempat posing di stesyen LRT
Asiah sekarang dalam pantang untuk 2nd child...
antara kami dia yang paling awal membina keluarga bahagia...
(saya pun tak abis blaja lg masa tu)

Posing kat tepi sogo..huahuahua

Kemudian baru Jedah (sempat juga menjadi pengapit yang comot...heheheh)Jedah tengah buat KPLI sekarang..(sambung belajar setelah bercuti beberapa tahun..hihihi)

Dan Adibah kini juga hidup disamping insan tersayang...Dan kini menetap di bandar kecil Temerloh...Dan hari-hari berulang 1/2 jam ke Jengka...Walaupun kadang-kadang agak keletihan berkejaran, saya sangat gembira dengan kehidupan ini dan bersyukur atas kurniaan ini...Moga kami masing-masing dapat membina kejayaan dalam karier dan kehidupan masing-masing...ohhh...sesungguhnya saya rindu sama mereka...



Dan gambar seterusnya..gambar sahabat-sahabat satu kelas dengan saya...Masa ni dinner BECS...Adibah sungguh bersopan waktu ni...hihihi...

Memang waktu belajar..terlalu banyak memori...Bagi sesiapa pun...ia takkan sama dan mungkin tidak akan berulang lagi..To all my grens...I'm glad that we've met in this arena...Theres a lot that i've learn for u guys...And really THANKFULL for that...



Thursday, September 03, 2009

~ 8 tahun pemergian abah..Alfatihah...~

Posted by CikDibah ;P at 4:00 PM 9 comments Links to this post
Gambar ni adalah gambar kami sekeluarga dan satu-satunya gambar yang lengkap ada kami semua yang diambil di studio... Bukan takde niat nak ambil gambar sekeluarga lagi (apatah lagi setelah ahli keluarga bertambah) di studio..tapi niat asyik tertangguh hinggalah abah pergi meninggalkan kami...Biarpun memoriku tentang gambar ini tidak berapa kuat(mungkin terlalu kecil waktu ni..)...namun ia sangat bermakna

Hari ini 3 september 2009..genap 8 tahun pemergian insan yang paling kami kasihi...abah..namun semangatnye masih terus bersama aku..sepertimana sentiasa terdengar di telinga ku kata2nya...

" Dik, awak ni buah yang terakhir..jadi biarlah buah yang terakhir ni yang terbaik...."

Sampai bila-bila pun akan ku ingat kata-kata itu...

Sesungguhnya...pemergian abah tanpa diduga-duga oleh semua orang...tanpa disangka, gurauannya pada petang itu adalah gurauan yang terakhir...abah pergi pada jam 4 pagi hari isnin, 3 september 2001...pada hujung minggu tu, mak dan abah datang ke KL sebab atam pindah rumah di taman melati..kebetulan pula..ateh juga tinggal bersamanya. dan aku belajardi UIA yang berhampiran..Maka sabtu tu kami berkenduri sambil membuat tahlil sempena rumah baru atam....dan abah seperti biasa mengusikku...

"abah rasa nak pergi KLCC...tapi nanti ada pulak orang nak mengikut..."

dan anaknye ini hanya menarik muka masam...Tapi abah memang sangat gembira pada hari itu...sehingga bila dia membaca doa, dia menangis...

pada hari ahad, abang di kampung menjemput mak dan abah...jadual asalnya..mereka pulang menggunakan bas sahaja...tapi abah beria-ia menyuruh abang mengambilnya sambil bawa anak-anaknya berjalan. Rupa-rupanya..seperti dia sudah tahu..sepanjang perjalanan pulang ke kampung, 2 kali abang terpaksa memberhentikan kereta...sebab abah sakit dada...dan anak kecil abang tak berhenti-henti menangis....dan malamnya abah dimasukkan ke hospital..dan sesungguhnya...aku tidak diberitahu kejadian ini...sehinggalah pada jam 4 pagi, atam telefon dan mengatakan abah dah pergi...Rasa tidak percaya sungguh....kebetulan 3 hari lagi ulangtahun kelahiranku...kurasakan semua ni suprise untukku....

Tepat jam 8.30 pagi baru kami 3 beradik selamat sampai di kampung...agak lewat sebab terpaksa tumpang makcik...Nyaris lagi mak tak tumbang apabila kami sampai...jenazah selamat dimandikan....dan setelah kakak di terengganu selamat sampai jenazah selamat dikebumikan....

Abah seorang yang periang dan suka bergurau dengan anak-anaknya...Dan selalu memanjakan anak-anaknya..kalau antara kami akan balik kampung, semua makanan kegemaran kami akan dibeli...abah juga suka mengusik mak..mak agak serius orangnya...Namun begitu..abah memang terkenal dengan kegarangannya...sekali dia jeling je, kami semua dah takut...Tapi yang agak berani sikit dengan abah, adalah anak bongsu intan payungnya ini...hihi..adibah inilah...mungkin anak bongsu, jadi aku agak dimanjakan berbanding dengan orang lain...Tapi masih takut juga dengan bah, terutama kalau ade buat kesalahan apa-apa...terbayang-bayang rotan panjang abah..(sebab banyak kali juga singgah di kaki dan tangan :P)

Menurut mak, aku ni banyak mengikut sikap abah...tak berapa serius (tapi kadang2 moody jugak), suka berbelanja dan macam-macam lagi..terutamanya dari segi makanan kegemaran..kami semua mengikut abah..kecuali atam...anak mak...Darah juga darah abah...darah O...cuma satu..abah ni really managable..dia akan rekod semua perbelanjaan dan semua aktivitinya secara tersusun...setakat ni...semua kami tak dapat sikap yang itu..kalau ada pun aku, cuma hangat-hangat tahi ayam..hihihii


Inilah abah kesayangan kami...kebanggaan kami...Raja dihati kami..biarpun abah tak sempat melihat hari bahagiaku...hari konvokesyenku..hari pertama aku bekerja..hari pertama aku membawa kereta sendiri...dan hari perkahwinanku bersama insan tersayang..namun aku pasti, jikalau abah ada, dia pasti akan tersenyun lebar seperti biasa...

Abah, adik sayang abah...Abah tida galang gantinya....
Related Posts with Thumbnails